AB Inbev wint, Bpost verliest en de belegger is weer blij

Lichte stijging van het vertrouwen in de beurs

Belangrijkste punten:

• Na een daling sinds de zomer (met uitzondering van september) steeg het vertrouwen van de particuliere belegger in België opnieuw lichtjes (met 0,3).
  • Favoriete aandelen voor aankoop
    • AB Inbev verstevigt zijn plaats bovenaan de lijst en laat de rest van de top 3 steeds verder achter zich. Zowel beursanalisten als onze klanten behouden hun vertrouwen in het aandeel ondanks het verlies van de biergigant op de Amerikaanse markt.
    • Umicore strijgt naar de 2de plaats (het aandeel komt van de 3de plaats). Die plek heeft het bedrijf waarschijnlijk te danken aan het nieuws dat Umicore in zee gaat met BMW om een duurzame batterij voor elektrische wagens te maken.
    • Solvay tuimelt uit de top 3 en maakt plaats voor Galapagos (die in oktober nog tevreden moesten zijn met plaats 7). Het gestegen vertrouwen in het aandeel kan te maken hebben met de aankondiging van eind oktober dat het bedrijf een 2de studie start naar longfibrose.

• Favoriete aandelen voor verkoop
    • Bpost staat op nummer 1 van te verkopen aandelen. De recente 5-daagse staking en een omzet die ze niet in extra winst kunnen omzetten zijn mogelijke redenen die deze plaats verklaren.
    • Telenet Group haalt de 2de plaats in deze ranglijst. De daling van de omzet met 1,6% en een operationeel zwakke prestatie deden het bedrijf geen goed.
    • ING zakt naar de 3de plaats (in oktober nog goed voor het hoogste schavotje). Dat kan te maken hebben met het feit dat ondanks de mindere kwartaalcijfers van begin deze maand, de ambities van de bank nog voldoende realistisch zijn om het aandeel in portefeuille te houden (of op te nemen).
  • De medisch-farmaceutische sectir blijft scoren, goed voor bijna de helft van de voorkeurstemmen. Een verklaring voor de voortdurende populariteit kan zijn dat naast de fusiegolf van de afgelopen maanden (omwille van de dure Amerikaanse gezondheidssector die onder druk staat om efficiënter en goedkoper te werken) beleggers bij zwaar weer op de beurs naar meer zekerheid zoeken. Dat doen ze in de medische sector, gekend voor zijn defensieve aard,  onder meer door de voorzettende vergrijzing in de wereld.

Bekijk hier het volledige verslag.

Pers KWC Hand in Hand vzw

Jacques Coussens