Angst voor onbekende houdt 60% van Belgen weg van beleggen

Uniek experiment: Binckbank stuurt drie Vlamingen met 20.000 euro naar de beurs

60% van de Belgen blijft weg van de beurs, en dat is vooral het gevolg van drempelvrees. Meestal denken ze over niet genoeg geld te beschikken om te beleggen, of durven ze de stap niet te zetten door onvoldoende kennis over beleggingsproducten. Om die vooroordelen te helpen overwinnen, lanceert BinckBank een uniek experiment waarbij drie Vlamingen 20.000 euro krijgen om te beleggen. Een primeur voor ons land, en de zoektocht start vandaag.

Meer dan zes op de tien Belgen wagen zich niet op de beurs, en dat ondanks de grote ontevredenheid over de aanhoudende lage rente op het spaarboekje. Uit een recente studie van BinckBank blijkt dat liefst 70% niet tevreden is over dat rendement, maar dat ze toch niet overstappen op beleggen. 45% denkt er het geld niet voor te hebben en 24% denkt te weinig kennis te hebben. 28% van de Belgen zou wel willen beleggen, maar alleen als ze goed advies hebben en over de juiste tools en informatie beschikken. 27% zou durven beleggen als het risico niet te groot was.

Het experiment dat Binckbank nu opzet, dient om te bewijzen dat die voorwaarden geen hindernis hoeven te zijn. Vlamingen kunnen wel vaker ‘spelen’ op de beurs met fictieve beleggingsportefeuilles, maar de ‘Binck Challenge’ is een primeur in de beleggingswereld.

Startkapitaal van 20.000 euro

De drie deelnemers krijgen elk 20.000 euro op een BinckBank-rekening. Zij beleggen dat bedrag gedurende vijf maanden op de beurs. Ze krijgen toegang tot informatie om het er zo goed mogelijk van af te brengen, zoals gratis webinars en opleidingsvideo’s. BinckBank zal bij de selectie mikken op drie profielen. De ene is een eerder actieve belegger, een ander kiest voor een defensieve aanpak en de derde hanteert een 50/50-tactiek. Het geld dat de beleggers op het einde van de rit overhouden, mogen ze integraal houden.

“Voor veel mensen is de beurs een mysterieuze, onbekende en daardoor enge omgeving. Met dit experiment willen we tonen dat iedereen kan beleggen. Het geeft een concreet idee en maakt  ineens duidelijk dat je ook met een beperkte kennis je eerste stappen kan wagen. Want voor beginnende beleggers zijn er heel wat hulpmiddelen voorhanden.” Stijn Ceelen, Country Manager bij Binckbank.

De kandidaten die de uitdaging willen aangaan, kunnen zich inschrijven tot 15 oktober 2018 via binckchallenge.be.