Beleggers minder euforisch dan de beurzen zelf

BinckBank Beleggersbarometer juni 2020

Hoewel de beurzen de afgelopen weken fors omhoog schoten, is onder particuliere beleggers geen sprake van euforie. Dat blijkt uit de nieuwe BinckBank Beleggersbarometer van juni, waarin beleggende klanten hun oordeel over het beursklimaat geven. De positieve stemming omtrent de financiële markten die in mei leek herwonnen, lijkt bij de Belgische belegger enigszins getemperd.

Na de forse dip in april en de eerste tekenen van vertrouwensherstel in mei geeft de beursbarometer nu toch opnieuw wat terrein prijs: van +3,7 in mei naar +3,5 in juni. Onder Belgische, Nederlandse (+3,2) en Italiaanse (+3,1) beleggers mag er dan consensus zijn ontstaan, het optimisme van de Franse belegger is daarentegen ongezien. Hun vertrouwen stijgt van +3,7 naar +4,5.

Gematigd vertrouwen in de Bel20 blijft overeind
Volgens de Belgische klanten van BinckBank in deze Europese enquête stijgt de Bel20 de komende 3 maanden met 2,2%. Ook Franse beleggers zien het rooskleurig in voor hun CAC40 (1,2%). Het negativisme van de Nederlandse beleggers ebt langzaam weg (0,0%) terwijl het nu de Italiaanse collega’s zijn die slecht weer voorspellen voor hun FTSE MIB (-1,3%).

Beleggers zien de medische sector nog steeds als meest kansrijk om in te investeren, maar tech volgt op de voet als tweede. AB Inbev blijft het favoriete aandeel om in te handelen, met Galapagos op plek twee. Proximus is duidelijk minder in trek

Bekijk hier het volledige verslag.

Transactievolume BinckBank klanten nog steeds hoger dan pré-corona

Maar doen de beleggers ook wat ze zeggen? We geven nog enkele opvallende statistieken mee uit de analyse van het klantengedrag van de voorbije weken.

• Ook in juni rijgen onze klanten de transacties aan elkaar en ligt het aantal orders zelfs drie keer zo hoog als in dezelfde periode van vorig jaar: opmerkelijk meer activiteit dan in april en mei
  • Momenteel is de verhouding tussen koop- en verkooporders op het platform 62/38; in tegenstelling tot de voorbije maanden nemen de verkooporders stilaan toe. Vermoedelijk beginnen beleggers hun winsten te verzilveren
  • Top 20 van de meest gekochte aandelen (berekend volgens verhouding aankoop vs verkoop):
JDE Peet's NV
Immobel
Berkshire Hathaway Inc -B-
Royal Dutch Shell - B-
Tessenderlo Group
Befimmo-Sicafi
Euronav
Ontex Group NV
Care Property Invest Cert.
Coca Cola Company
Royal Dutch Shell -A-
Bone Therapeutics
Scorpio Tankers Inc