BinckBank boekt sterkste eerste kwartaal ooit in België

Belgische afdeling breekt nieuw record met 29% meer transacties in Q1 2015

BinckBank boekte in het eerste kwartaal van 2015 een gecorrigeerd nettoresultaat van € 16,4 miljoen (€ 0,23 per aandeel). Dit goede resultaat, een verhoging  van 30% ten opzichte van het vorige kwartaal, is voornamelijk toe te schrijven aan de stijging van de netto-provisiebaten. Een goed sentiment op de beurs met over het algemeen stijgende koersen waarop volop werd gehandeld door beleggers, leidde tot hogere transactieaantallen (+ 18%) in het eerste kwartaal van dit jaar.

Dit resultaat voor het eerste kwartaal van 2015 is een stijging van 30% ten opzichte van het afgelopen kwartaal en een stijging van 42% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Vincent Germyns, CEO ad interim van BinckBank, licht toe: “Het aantal transacties over het eerste kwartaal steeg in alle landen waar BinckBank actief is substantieel ten opzichte van het vierde kwartaal van vorig jaar. Bovendien nam ook de gemiddelde opbrengst per transactie iets toe, ondanks de competitieve omgeving waarin wij opereren. In Nederland en Italië stegen de transacties met 16% en 15% respectievelijk op kwartaalbasis, in België piekte de groei naar 29% en werd met 282.968 transacties een nieuw record bereikt. Italië blijft onverminderd goede groeicijfers tonen.”

Dit jaar viert BinckBank NV (Nederland) haar 15-jarig bestaan. Met een sterk eerste kwartaal wordt de toekomst vol vertrouwen tegemoet gegaan.

Kerncijfers BinckBank N.V.

• Gecorrigeerde nettowinst FY15 Q1: € 16,4 miljoen (FY14 Q1: € 11,6 miljoen)
  • Alex Vermogensbeheer AuM FY15 Q1: € 2 miljard (FY14 Q1: € 2,5 miljard)
  • Aantal transacties in FY15 Q1: 2,7 miljoen (FY14 Q1: 2,5 miljoen)

FY15 Q1

FY14 Q4

FY14 Q1

∆Q4

∆Q1

Aantal rekeningen

+1%

+7%

Aantal transacties

2.745.236

2.323.910

2.527.900

+18%

+9%

BinckBank België

BinckBank kende in België met 282.968 transacties het beste kwartaal ooit sinds haar oprichting in 2006. Dit is een stijging van 15% in vergelijking tot het eerste kwartaal van 2014 en een stijging van 29% in vergelijking tot het laatste kwartaal van 2014. Ook werd de mijlpaal van € 2 miljard aan geadministreerd vermogen bereikt. Het aantal beleggersrekeningen steeg op kwartaalbasis met 2%, namelijk van 59.940 naar 61.221.

Enkele factoren die deze stijging verklaren zijn: het goede beurssentiment, de verhoogde aanwezigheid van BinckBank in de Belgische pers en de aanhoudende daling van de spaarrente. In de huidige fiscale marktomstandigheden verschuift de voorkeur van de Belgische belegger ook steeds meer naar het gebruik van opties en futures. Deze productcategorie kende een stijging van 42% in vergelijking tot het eerste kwartaal van 2014.

Kerncijfers BinckBank België

• 282.968 transacties in FY15 Q1, wat een stijging is van 29% ten opzichte van FY14 Q4 en een stijging van 15% ten opzichte van FY14 Q1
  • 61.221 beleggingsrekeningen in FY15 Q1, wat een stijging van 2% ten opzichte van FY14 Q4 en een stijging is van 5% ten opzichte van FY14 Q1
  • € 2 miljard geadministreerd vermogen op Belgische beleggingsrekeningen in FY15 Q1 ten opzichte van € 1,85 miljard in FY14 Q4 en € 1,8 miljard in FY14 Q1

BinckBank België

FY15 Q1

FY14 Q4

FY13 Q1

∆Q4

∆Q1

Aantal rekeningen

+2%

+5%

Aantal transacties

+29%

+15%

Vandaag, 30 april 2015, zal er om 10.00 uur een audio webcast plaatsvinden. Daarbij geven Vincent Germyns, CEO ad interim BinckBank, en Evert Kooistra, CFRO BinckBank, toelichting bij de resultaten. Om deel te nemen aan de audio webcast belt u + 31 20 531 58 71 (indien vanuit een ander land: https://www.kpnconferencing.nl/en/countryset-events-operatorwelcome.aspx).

De bijgaande presentatie vindt u op www.binck.com onder Investor Relations/ Financiële resultaten. Het transcript van de audio webcast zal vanaf 5 mei 2015 beschikbaar zijn op www.binck.com onder Investor Relations/ Financiële resultaten.

2015-Q1-Kwartaalbericht-BinckBank-NV.pdf

PDF - 1.3 Mb

Michiel Sallaets

Press Relations Officer, BinckBank België

BinckBank is één van de grootste online banken voor beleggers van België en een toonaangevende aanbieder van online beleggingsoplossingen. Met dienstverlening op het gebied van zelf beleggen en vermogensbeheer worden klanten ondersteund bij hun beleggingen op de beurs en het nemen van goede beslissingen bij het realiseren van hun financiële ambities. BinckBank maakt deel uit van de wereldwijd opererende Deense Saxo Bank en heeft kantoren in België, Nederland, Frankrijk, Italië en Spanje. Eind vorig jaar telde de bank 639.000 rekeninghouders.

Mediarelaties

t    +32 473 679 760