BinckBank sluit jaar af met goed resultaat

In België neemt geadministreerd vermogen toe tot € 2,7 miljard

BinckBank sluit het jaar 2015 af met een goed resultaat. In competitieve markten wist BinckBank als toonaangevende broker in drie van de vier landen hogere transactie-aantallen te realiseren. De eerste zeven maanden overheerste een positief sentiment op de financiële markten waarin onze klanten veel handelsactiviteit lieten zien. In augustus kwam hierin een kentering vanwege onzekerheden over macro-economische ontwikkelingen.

In totaal kwam het aantal afgewikkelde transacties uit op 9,3 miljoen en steeg het geadministreerd vermogen met 11% tot € 20,6 miljard (FY14: € 18,5 miljard). Het gecorrigeerde netto-resultaat kwam uit op € 55,5 miljoen. Tijdens de aandeelhoudersvergadering van 25 april 2016 zal een slotdividend van € 0,25 per aandeel worden voorgesteld.

Vincent Germyns, CEO van BinckBank, over 2015: “Het jaar 2015 beschouw ik als overgangsjaar voor BinckBank waarbij wij de contouren van de vorig jaar aangekondigde strategie verder hebben uitgewerkt in concrete plannen voor een volgende groeifase. Komend jaar willen wij op dat vlak onze dienstverlening naar (potentiële) beleggers uitbreiden. In onze transformatie van een productgedreven naar een klantgedreven organisatie, zijn op het gebied van processen en organisatie de nodige stappen gezet.”

Kerncijfers BinckBank N.V.

• Gecorrigeerde nettowinst 32% hoger: € 55,5 miljoen (FY14: € 42,0 miljoen excl. de eenmalige bate verkoop BeFrank ter grootte van € 15,5 miljoen)
  • Gecorrigeerd netto-resultaat FY15 Q4: € 11,6 miljoen (FY14 Q4: € 12,7 miljoen)
  • Alex Vermogensbeheer AuM FY15: € 1,7 miljard (FY14: € 2,0 miljard)
  • Aantal transacties in FY15: 9,3 miljoen (FY14: 8,6 miljoen)
  • Voorstel slotdividend voor 2015: € 0,25 per aandeel (FY14: € 0,31)

FY15

FY14

+2%

9.293.591

8.617.490

+8%

FY15 Q4

FY15 Q3

FY14 Q4

∆Q3

∆Q4

+2%

2.001.203

2.271.725

2.323.910

BinckBank België
Ten opzichte van de goede vorige kwartalen van 2015 was het laatste kwartaal minder sterk voor BinckBank België. In het vierde kwartaal van 2015 werden 200.393 transacties uitgevoerd, wat een daling is van 12% ten opzichte van het derde kwartaal van 2015 (FY15 Q3: 226.894).

Het aantal beleggingsrekeningen steeg licht met 1%, namelijk van 63.640 in FY15 Q3 naar een totaal van 64.162 rekeningen in FY15 Q4. Het geadministreerd vermogen steeg van € 2,4 miljard in FY15 Q3 naar € 2,7 miljard in FY15 Q4, wat een opmerkelijke stijging is van 12%.

BinckBank België kende in het vierde kwartaal een aantal productinnovaties. Op 9 november is de mobiele app succesvol gelanceerd voor iOS en Android. Drie dagen later gevolgd door de introductie van de Binck turbo. Voorts wordt gewerkt aan de verdere uitbreiding van beleggingsfondsen in haar streven om in 2016 het grootste aanbod in onafhankelijke niet-beursgenoteerde fondsen aan klanten te kunnen bieden.

In België werd de sector onaangenaam verrast met de invoering van de speculatietaks per 1 januari 2016 bovenop de al bestaande substantiële beurstaks. De extra taks zal ongetwijfeld een negatieve impact hebben op het Belgische beleggerslandschap.

Kerncijfers BinckBank België

• 200.393 transacties in Q4 2015, wat een daling is van 11% ten opzichte van Q4 2014 en een daling van 12% ten opzichte van Q3 2015.
  • 64.162 beleggingsrekeningen in Q4 2015, wat een stijging van 5% ten opzichte van Q4 2014 en een stijging is van 1% ten opzichte van Q3 2015.
  • € 2,7 miljard geadministreerd vermogen op Belgische beleggingsrekeningen in Q4 2015 ten opzichte van € 2,4 miljard in Q3 2015 en € 2,3 miljard in Q4 2014.

BinckBank België

FY15 Q4

FY15 Q3

FY14 Q4

∆Q3

∆Q4

+1%

+5%

Geadministreerd
vermogen

€ 2,7 mird

€ 2,4 mrd

€ 2,3 mrd

+12%

+16%

Vandaag, 8 februari 2016, zal er om 10.00 uur een audio webcast plaatsvinden. Daarbij geven Vincent Germyns, CEO, en Evert Kooistra, CFRO, toelichting bij de resultaten. Om deel te nemen aan de audio webcast  kunt u zich via deze link aanmelden.

De bijgaande presentatie vindt u op www.binck.com onder Investor Relations/ Financiële resultaten. Het transcript van de audio webcast zal vanaf 10 februari 2016 beschikbaar zijn op www.binck.com onder Investor Relations/ Financiële resultaten.

Jaarbericht 2015

PDF - 1.9 Mb