Resultaat tweede kwartaal BinckBank in lijn met verwachtingen

BinckBank goed op koers met nieuwe strategie

Antwerpen, 25 juli 2016 –  BinckBank sluit de eerste helft van 2016 af met een netto-winst van € 16,2 miljoen, met juni als topmaand in het aantal transacties nav Brexit. In België daalde het transactievolume wel met 33%. Het afgelopen halfjaar werd er ook al fors geïnvesteerd in de verdere uitrol van de 9-grid, die kadert in de Redesign Binck- strategie.

Vincent Germyns, CEO van BinckBank N.V., licht toe: : “Dit jaar en volgend jaar zijn voor ons belangrijke jaren. Wij willen binnen onze Europese footprint een bredere en groeiende groep particulieren bedienen. Namelijk die klantengroepen die op zoek zijn naar het beste alternatief om op een vertrouwde, transparante, simpele en goedkope wijze zelf, of met onze hulp, hun vermogen te behouden en/of verder op te bouwen voor de toekomst. Daarvoor zullen wij ook het aanbod van trading-, investing- en savingsproducten verbreden. Komend najaar zal spaarbroker in Nederland gelanceerd worden en staat de introductie van een nieuwe Binck vermogensbeheerpropositie voor een van de landen gepland. Wij willen klanten helpen om de keuzes te maken welke producten en diensten het beste bij hen passen. Dit doen wij door gebruik te maken van slimme technologie, inzet van big data analyse en optimalisatie van de user experience. We zijn ervan overtuigd dat BinckBank hierin een cruciale rol kan spelen en kijken de toekomst dan ook vol vertrouwen tegemoet.”

In België is mede vanwege de ongunstige fiscale regels op het gebied van particulier beleggen het totale transactievolume in het eerste halfjaar van 2016 met 33% afgenomen tot 346.000. Dit in tegenstelling tot de recordvolumes over de eerste helft van 2015. Toen zagen wij juist een bijzonder positief beleggerssentiment in de markt waardoor het aantal transacties destijds aanzienlijk hoger lag (15H1: 518.000). In het tweede kwartaal heeft een tariefverlaging plaatsgevonden voor niet-beursgenoteerde beleggingsfondsen waardoor klanten goedkoper in kunnen stappen in fondsen. De situatie rondom de transactie- en speculatietaks in België wordt nauwlettend in de gaten gehouden door BinckBank. Een aanpassing van de fiscale regels lijkt niet onwaarschijnlijk, vooral nu blijkt dat de belasting de Belgische staatskas alleen maar geld heeft gekost. In de media kondigde de Belgische minister van Financiën om die reden een herevaluatie aan.

BinckBank sluit het eerste halfjaar 2016 af met een gecorrigeerd netto-resultaat van € 16,2 miljoen. Het marktsentiment was duidelijk minder gunstig dan in dezelfde periode vorig jaar, wat zich weerspiegelde in lagere handelsvolumes in Europa. Alleen de weken rondom het Britse referendum lieten een hoge activiteit zien onder klanten, waardoor juni de beste maand van 2016 werd.

“Het afgelopen jaar hebben we wederom laten zien dat de combinatie van een klantvriendelijke en stabiel handelsplatform, uitstekende klantenservice en een sterke financiële positie een krachtige formule is die zowel bestaande klanten bindt als nieuwe klanten aanspreekt. Hiermee bevestigen we onze leidersrol als internationale beleggersbank. Eens te meer mocht BinckBank diverse ‘awards’ in ontvangst nemen voor haar dienstverlening en dit zowel in Nederland als in Italië. Deze vormen een erkenning voor de wijze waarop dagelijks inspanningen worden geleverd om klanten het best mogelijke te bieden in de markt. Zo slaagt Binck erin om ook in een competitieve omgeving haar klantenbestand verder te laten groeien tot 612.000 rekeninghouders met een geadministreerd vermogen van € 20,7 miljard en een beheerd vermogen van € 1,5 miljard.”, aldus Vincent Germyns, bestuursvoorzitter.

BinckBank behoort met een kapitaalratio van 36,3% tot de best gekapitaliseerde banken binnen Europa. De sterke balans- en kapitaalpositie gecombineerd met de robuustheid van het handelsplatform, vormen een stevige basis voor de uitrol van de nieuwe strategie. Op 19 februari 2016 werd gestart met een nieuw aandelen-inkoopprogramma van € 25 miljoen. Per 30 juni 2016 heeft BinckBank voor een bedrag van € 18,2 miljoen aan aandelen ingekocht. Gekoppeld aan de introductie van de nieuwe strategie is in 2015 ook het investeringsbeleid gewijzigd, waarbij BinckBank een kwart van de beleggingsportefeuille in Nederlandse woninghypotheken zal investeren. Dit zal bijdragen aan de strategische doelstelling om meer spreiding aan te brengen in de inkomstenstromen en zo minder afhankelijk te worden van transactie-gerelateerde inkomsten. Op 15 juli 2016 werd een belangrijke stap gezet met de overname van een portefeuille van Nederlandse woninghypotheken van circa € 340 miljoen van Obvion. Met deze aankoop ligt BinckBank op schema om in 2016 voor in totaal € 500 miljoen aan Nederlandse woninghypotheken te financieren.

De totale inkomsten over het eerste halfjaar van 2016 waren met € 72,2 miljoen in lijn met de marktomstandigheden. De gecorrigeerde operationele lasten beliepen € 56,1 miljoen, wat 1% lager is dan voor dezelfde periode in 2015. Hiermee komt het gecorrigeerd netto-resultaat over het eerste halfjaar uit op € 16,2 miljoen, ten opzichte van € 29,9 miljoen in de eerste helft van 2015. Conform het dividendbeleid hanteert BinckBank een pay-out ratio van 50%, waarbij het interim-dividend is gemaximaliseerd tot de winst uit het lopende boekjaar en is vastgesteld op € 0,04 per aandeel.

Vandaag, 25 juli 2016, zal om 10.00 uur een audiowebcast plaatsvinden. Daarbij geven Vincent Germyns, CEO BinckBank N.V., en Evert Kooistra, CFRO BinckBank N.V., toelichting bij de resultaten. De bijgaande presentatie vindt u op www.binck.com onder Investor Relations/Financiële resultaten. Het transcript van de audio webcast zal vanaf 27 juli 2016 beschikbaar zijn op www.binck.com onder Investor Relations/Financiële resultaten.

BinckBank N.V. (BinckBank) is een online bank voor beleggers met een marktleiderschap in Nederland en België en een derde positie in Frankrijk en is ook in Italië actief. Als online broker biedt BinckBank haar klanten snelle en goedkope toegang tot alle belangrijke financiële markten ter wereld. Bovendien biedt zij als vermogensbank ondersteuning aan haar klanten bij het beheer van hun vermogen door middel van online vermogensbeheerdiensten en online sparen. Naast particuliere beleggers heeft BinckBank in Nederland een leidende positie in de dienstverlening aan zelfstandige vermogensbeheerders. De onderneming heeft vestigingen in Nederland, België, Frankrijk, Italië en Spanje.

BinckBank is een op NYSE Euronext Amsterdam genoteerde onafhankelijk online bank en heeft ongeveer 600 medewerkers in dienst. De activiteiten van BinckBank vinden plaats in twee business units, Retail en Professional Services. BinckBank werd opgericht in 2000 en heeft momenteel meer dan 600.000 rekeninghouders.

Meer informatie over BinckBank vindt u op onze website www.binck.be

Halfjaarverslag_2016.pdf

PDF - 2.8 Mb

BinckBank is één van de grootste online banken voor beleggers van België en een toonaangevende aanbieder van online beleggingsoplossingen. Met dienstverlening op het gebied van zelf beleggen en vermogensbeheer worden klanten ondersteund bij hun beleggingen op de beurs en het nemen van goede beslissingen bij het realiseren van hun financiële ambities. BinckBank maakt deel uit van de wereldwijd opererende Deense Saxo Bank en heeft kantoren in België, Nederland, Frankrijk, Italië en Spanje. Eind vorig jaar telde de bank 639.000 rekeninghouders.

Mediarelaties

t    +32 473 679 760